Wednesday, September 24, 2014

perlukah supplement untuk menyusukan bayi??

Salam...

Perlukah seorang ibu mengambil makanan tambahan untuk menyusukan bayinya??
Membazir?/ tak de kene mengena? trick nk jual ubat??
Betul ke supplement boleh banyakkan susu ibu???

secara peribadi, itulah antara soalan-soalan yang kerap bermain di fikiran saya..apatah lagi pengalaman menyusukan anak kedua selama 6 bulan tanpa makanan tambahan membuatkan saya terfikir bahawa itu semua tidak perlu.

tetapi apabila membuat keputusan untuk berusaha menyusukan anak selama 2 tahun.. saya mula menggali serba sedikit ilmu penyusuan .. dan sekali lagi saya mengambil pendekatan "mudah" iaitu untuk mencuba segala macam petua yang saya baca di Internet...dan saya berjaya menyusukan bayi sehingga umurnya 1 tahun 4 bulan..

Alhamdulillah diberikan kesempatan sekali lagi untuk menyusukan anak ke empat..kali ini saya nekad untuk mencuba Set Penyusuan Shaklee...

Pada mulanya susu saya tidak lah bertambah...
tetapi selepas seminggu baru saya perasan yang saya semakin bertenaga .. sudah boleh berjaga malam (untuk mengemas rumah :)) saya juga kelihtan lebih aktif dan radiant..
Juga tiada lagi masalah rambut gugur memenuhi ruang lantai rumah......makin sihat...
sakit2 badan dan sengal-sengal dibahagian belikat juga tidak lagi terasa..memang ringan je...

anak pula seperti biasa sahaja tetapi kualiti susu setiap kali perahan lebih pekat dan likat, maka anak saya lebih kenyang dan kurang meragam di waktu malam...

impak sampingannya .. tiga lagi anak saya mempunyai masa berkualiti yang lebih dengan saya...

hidup lagi teratur serta marvelleousss...



dan kini saya masih lagi menyusukan Hana Sakinah yang berumur 1 tahun 8 bulan.. Inshallah.. semoga dapat cukupkan 2 tahun kali niy...

:)

dan.. Nak lebih lagi tips-tips penyusuan? atau masih ingin terus berjuang tanpa mengira kesan atau keperluan badan ibu? hubungi saya dan rasai sendiri manfaatnya ..




seorang ummi kepada 4 orang cahaya mata yang sangat aktif, zaujah kepada abi yang sporting..yang menjadi pengedar Shaklee untuk membantu lebih ramai pelanggan menikmati hidup yang lebih sihat, Insyaallah... :)
**sms/WA/ telegram : 0166251312 **FB Sazlina Eina, ** email: dariummi83@gmail.com**

No comments:

Post a Comment