Saturday, November 8, 2014

Tangani tanda-tanda awal selsema

Salam, 

Tahukan anda bahawa bayi yang mengalami selsema yang berpanjangan mempunyai risiko jangkitan paru-paru? Terutamanya bagi bayi-bayi pramatang. Ini kerana walaupun bayi mendapat antibodi dari ibu semasa penyusuan susu ibu, keadaan virus yang cepat bermutasi dan berubah-rubah menyebabkan selsema atau flu dikalangan bayi amat mudah berlaku.. 
(keadaan bertambah buruk bagi bayi yang tidak mendapat antibodi dari susu ibu)







Kenali tanda-tanda awal selsema

1. Anak mula banyak 'songeh' - 

kerap meragam, tidak berselera dan tidak selesa terutama apabila baring secara telentang... dan nampak cepat letih.


2. Tanda-tanda fizikal; mula bersin, hidung bewarna merah atau berair

ketika ini badan mula melawan jangkitan selsema. Ibubapa akan kerap mengelap hidung anak dari hingus ini tetapi langkah yang terbaik ialah dengan mengeluarkan terus hingus tersebut, bagi kanak-kanak, bolehlah diminta menghembus sendiri tetapi bagi bayi yang masih kecil,  ibu bapa boleh mencuba beberapa kaedah ini untuk mengeluarkan hingus dari hidung bayi:

   - sedut dengan mneggunakan mulut : cara ini lebih alami dan lembut kerana ibu bapa boleh mengagak kuasa sedutan yang selamat.

   -menggunakan alat penyedut hidung yang boleh dibeli difarmasi;




   contoh alat penyedut hingus bayi
   gambar cdt kepada encik saiful 









3. Menggunakan kaedah steam and percussion iaitu dengan menggunakan sebekas air panas yang berwap, boleh juga tambahkan 2 biji tablet Shaklee ... Dan kemudian wapkan bayi yang telah diletak atas paha ibu secara meniarap.




4. Terdapat juga Sterimar Nasal Spray yang bertindak membersihkan hidung agar bayi lebih selesa. (juga boleh di dapati di farmasi atau klinik)












Bagi memastikan bayi anda selesa untuk tidur malam, boleh sapu Herbal Blend Shaklee pada dada dan belakang bayi , dan letakkan dia dalam posisi mengiring agar dia berasa lebih selesa...Inshallah dia akan dapat rehat & tidur lebih lena... so does parents :)






seorang ummi kepada 4 orang cahaya mata yang sangat aktif, zaujah kepada abi yang sporting..yang menjadi pengedar Shaklee untuk membantu lebih ramai pelanggan menikmati hidup yang lebih sihat, Insyaallah... :)
**sms/WA/ telegram : 0166251312 **FB Sazlina Eina, ** email: dariummi83@gmail.com**


No comments:

Post a Comment